Vilniaus istorinė šizofrenija – geležinė kiaulė-taupyklė

Kai kompiuterių tobulėjimas žengteli į priekį, o tai ištinka dažnokai, apie praėjusios kartos operatyvinę atmintį sakoma: ne atmintis, o sklerozė. Istorijos mokslas ir istorinė atmintis su kompiuteriais nerungtyniauja, tačiau sklerozės, amnezijos, selektyvaus fetišizmo ir šiaip, liaudiškai tariant, “nukvakimo“ – apstu. Kalbu apie tai, ką galima suprasti pagal Vilniaus memorialus ir iškabas.

Kolega Tomas Baranauskas neseniai “snukiaknygėje“ pastebėjo, kad “Cukrinių avinėlių“ autorius, kurio antra profesija – tėvynės išdavikas, yra itin gerai įamžintas – klasikiniu paminklu, ne taip, kaip koks varganas Vytautas Didysis arba Jonas Žemaitis-Vytautas.

Pastarajam užtenka biusto prie Krašto apsaugos ministerijos. Buvo ar nebuvo Širvintų-Giedraičių mūšis, Salaspilio arba Oršos mūšis, 1831-1832 ir 1863 metų sukilimai – apskritai nelabai aišku. Lukiškių aikštė ir aplinkinė erdvė apdrabstyta akmenukais, lentelėmis ir plytelėmis, kurių niekas nepastebi.

Žaliojo tilto baidyklės paskelbtos meno šedevru, o apie tai, kad jos riogso prie Šv. Rapolo bažnyčios, niekas beveik ir nežino. Tikrai žinančiųjų mažiau, nei žinančiųjų patį tiltą ir jo “vertingas“ pabaisas.

Visiems tauškiantiesiems, kad paminklai yra atgyvenusi atminimo įamžinimo forma, siūlau eiti neminėtinais adresais arba rasti lėšų kažkam panašiam į Turkijos sostinėje įsikūrusį šiuolaikišką muziejų, kuriame planetariumo stiliaus patalpoje audiogidas pasakoja apie įspūdingas Konstantinopolio šturmo (vyko kiek vėliau nei Žalgirio mūšis) iliustracijas. Nėra pinigų? Melas. Lėšų surūdijusiems vamzdžiams prie Neries ir visokiam kitokiam pasiutusiai išmoningam šlamštui yra į valias.

Salomėjos Nėries gatvei vietos atsirado bent jau kartoniniuose nekilnojamojo turto burbulo “gadynės“ kvartaluose. Bukaprotiškos polonofobijos priepuolį išgyvenančios šalies sostinėje kol kas nepanaikinta ir Jogailos gatvė, nors šventa šapokinė istorijos interpretacija lyg ir reikalautų.

1991 metais Medininkuose išžudyti muitininkai ir pasieniečiai tokios garbės neužsitarnavo. Ginčas dėl to, ar reikia žuvusio Lenkijos prezidento Lecho Kaczynskio vardu pavadinti gatvę – taip pat buvo įdomus. Girdi, jei parašysi lenkiškai – supyks tautininkai, jei lietuviškai – lenkai. Nutarta leisti lavonui atšalti…

Atrodo, bent jau pagal sostinėje įamžintas vietas bei datas, kad nėra apsispręsta ir susitarta – kas ir kodėl įamžinta, kas ir apie ką galvojama. Todėl surūdijęs vamzdis ar kažkoks idiotiškas pakilimas kaukimui į Mėnulio pilnatį – pats patogiausias sprendimas. Santechnika ir unitazai buvo reikalingi prie visų valdžių. Visai rimtai juokaujama, kad dabartinių sanitarinių mazgų pranašumus įvertintų net Sokratas.

Jei Lietuvoje ir Vilniuje egzistuotų plebiscitų ir tiesioginės demokratijos kultūra, būtų įdomu pamatyti, kiek sostinės biurgerių lėšas būtų linkę skirti santechnikų, o kiek – patriotiniams žygdarbiams įamžinti. Tiesa, visai gali nutikti, kad Lucjano Zeligowskio inkarnacijų besibaiminantys, o šiaip saliamoniškai pasyvūs Vilniaus lietuviai pralaimėtų apklausą akcijai “vyborčai“ ir sostinėje išdygtų koks vamzdis su Jozefo Pilsudskio arba karalienės Jadvygos galva.

Tačiau net ir tai būtų bent jau rezultatas, kuris paaiškintų, kokiais ir kokių pusrutulių segmentais mąstoma audžiant memorialinį Vilniaus audinį. Deja, šalies ir sostinės politikai laikosi nuostatos, kad tauta šiaip visiškai kvaila, išskyrus išimtinį apšvietos atvejį, kai už juos balsuoja rinkimuose. Vienintelis logiškas memorialų kūrybos tendencijų paaiškinimas, kuris braunasi į galvą dabar, – šiurkščiai banalus.

Kas surado finansų savo išgalvotam reikaliukui ir sugalvojo, kaip pelningai atlikti centralizuotų viešųjų pirkimų procedūras, tas ir įsiamžina litais į kišenę bei paveldu paskelbiamomis šiukšlėmis miesto erdvėse.

Taigi siūlau visuotinio besibaigiančios kadencijos įamžinimo projektą. Nuo surūdijusio vamzdžio dvasingai žviegianti geležinė kiaulė-taupyklė (taupymas dabar juk religija), o ant jos nugaros – rūpintojėlių pozomis į horizontą žvelgiantys premjeras, prezidentė, sostinės meras ir apaštalas Voldemaras.

Jei Šalčininkus su Vilniumi jungiančiame kelyje pastatytas paminklas būtų pakankamai didelis, jame tilptų ir “Taip“ bei “lenkų partijos“ koalicinėje sutartyje numatytas sanktuariumas. 

“Lietuvos žinios”

Reklama

, ,

  1. #1 by Klausimas on gegužės 25, 2012 - 7:01 pm

    Didžiai gerbiamas p. Tomas Čyvai, kaip vertinate straipsnį “ATSARGIAI – GANDONEŠIAI!“ – demokratija.eu ???

  2. #2 by kantas on gegužės 25, 2012 - 10:39 pm

    Atsakysiu už Tomą

    Ką gali parašyti eilinis provokatorius MENTAS ( Armaitis ), kuris yra išlaikomas valstybės ? A?

    Lietuvos geriausias politologas Tomas Čyvas su biudžetininku MENTU lygintis negali. MENTAS Armaitis darbingo amžiaus, o jau siurbia mokesčių mokėtojų pinigus lygiai kaip ir kiti panašūs dykaduoniai

    Pagarba , Tomui. Dykaduoniai tavęs bijo ir gerbia.

    • #3 by kantui on gegužės 26, 2012 - 4:52 pm

      užsikrušk :), o argumentų nėra, o įžeidimai, pats matai, kad atrodai kvailai.

  3. #4 by Demokratas on gegužės 26, 2012 - 3:46 am

    Komentaras viską pasako už save, kai nėra argumentu, prasideda asmeniškumai, įžeidimai, koks pats gandonešis tomas, toks ir jo lektoratas, bei užtarėjai.

  4. #5 by Darius on gegužės 26, 2012 - 5:40 am

    Tu kantai visiškai teisus, kažkoks sutiktas mentas toki genialų žurnalistą, genialiausia Lietuvos politologą apšiko по самое некуда, toliau jau nėra kur. Pilnai tau pritariu. Mentas yra mentas.

  5. #6 by Mozas on gegužės 26, 2012 - 4:02 pm

    Bet tikrai, apsiko realiai ir argumentuotai, svarbiausiai tiksliai pataike, tiksliai pagavo kampa.
    Ir ka jam dabar, ji gandonesiskumu ir aklu uztarimu, kaip jis Cyva, neapkaltinsi. Realus mentas, realiai ir parase. Vargiai ar pats politologas taip ryztusi, o jei ir uztektu jam kvapo, tai seimininkas neleistu .

  6. #7 by Mozas on gegužės 26, 2012 - 4:03 pm

    O ka tu kantai manai?

  7. #8 by Tomas Čyvas on gegužės 27, 2012 - 5:54 pm

    Kantą aš vieną kartą užblokuosiu, nes idėjiniai bolševikai man nepatinka. Tiesiog virtualioje erdvėje esu gan liberalus. Kalbant apie minėtą straipsnį – nei jis man labai svarbus (nuorodą į jį tuoj įdėsiu į savo tinklaraštį), nei man rūpi plėšytis marškinius. Aš niekur nesibalotiruoju ir reitingų man nereikia.

    G. Visocko tipo žurnalistika man tikrai nepavyzdinė ir keliose šios istorijos vietose tikrai, manding, peržengtos Ettikos ribos. Visoje suknistoje istorijoje man įdomi pirmosios teismo instancijos frazė:

    „visų tiriamų publikacijų ir straipsnių knygose kontekste primeta […] statistiniam Lietuvos skaitytojui ir rinkėjui mintį apie tai, kad Č. Jezerskas galėjo bendradarbiauti“.

    Apygardos teismo teisėjas, palaiminęs tuo grįstą verdiktą po apeliacijos) man asmeniškai aiškino, kad taip formuluoja ir EŽTT, bet nuorodų nepateikė, nors ir žadėjo. Kitų šalių kolegos, su kuriais teko apie tai kalbėtis, negalėjo patikėti. Su daugeliu Armaičio cituojamų teismo konstatacijų galiu sutikti, bet vienas kalbame apie tiltus, o kitas apie miltus. O jau spėlionės apie tai, kas būtų laimėjęs daugiau rinkimuose – aš ar Jezerskas – išvis anekdotas 🙂 Kai VISIŠKAI NEMOKAMAI – balse kalbinau visus kandidatus į prezidentus, Jezersko štabo vadas Audrius man skambino ir klausė, kiek kainuoja – net pasimečiau:) (Įrodymų neturiu – teiskite:). Matyt, kad mano tinklaraščio įrašas pasirodė kažin kaip labai svarbus, nes oponentas nepatingėjo išguldyti tokią paklodę. Tikėtina, kad netrukus vėl matysime kažkieno balotiravimąsi. Linkiu visokeriopos politinės sėkmės ir jam, ir matyt pradėjusiam dirbti štabui.

  8. #9 by Arvydas on gegužės 27, 2012 - 9:42 pm

    Tomai, jei tas pats faras, parasytu apie tave – sklando gandai, kad T. Cyvas dirbdamas draudimo agentu Lietuvos draudime uzsiiminejo nesvariom machinacijom. Ir toliau atsirastu visa eile straipsniu apie ta pati, plius, kad tamsta kazkas daznai mate geju klubuose ir t.t..
    KAIP PATS PASIJUSTUMEI, KAIP REAGUOTUMEI?
    Manau supratai, kokias pats prirasei nesamones, savo kai kuriais straipsniai menkinai zmogu, formuodamas apie ji neigiama nuomone rasydamas sakem ant vandens. Nors asmeniskai jo net nepazisti ir net nebandei pas ji pasitikslinti informacija.
    O apie ka kalba zurnalistu etikos kodeksas, jei pamirsai, perskaityk naujai.
    Manau, tiksliau tikiu, kad savo klaidas supratai, uzteks tamstai garbes ir drasos apsmeizta asmeni atsiprasyti. O gal apie ji ir parasyti, bet visai kitais rakursais, nei rasei.
    Bet, jei nesupratai savo klaidu ir nepadarei sau isvadu, manau tokia ir tokios stiliaus tamstos zurnalistine karjera greit pasibaigs ir liksi tamsta su savo tinklapiu „cyvas.wordpress.com“, kaip su savo tinklapiu „slaptai.lt“ liko gandonesis G. Visockas, nes jis, kaip asmenybe jau seniai nera niekam idomus.

    • #10 by Tomas Čyvas on gegužės 27, 2012 - 11:47 pm

      Gerbiamas Arvydai, jūs teisus dėl to, kad Česlovo Jezersko asmeniškai nepažįšstu ir kokių nors sąskaitų su juo suvedinėti negaliu. Svetimų karų nekariauju ir jei jis norėtų kokių nors mano atsiprašymų už tai, ką apie jį parašiau aš, o ne G. Visockas ar dar nežinia kas, pagalvočiau. Atsiprašyti nėra gėda. Galiu parašyti ir “kitais rakursais“, nors nesuprantu kokiais čia rakursais rašiau. Aš neginčiju nei jo medalių, nei veiklos atkuriant kariuomenę ir panašiai. Kai jis tą darė, man buvo 18-19 medtų. Juolab nesiruošiu veltis į polemiką apie jo asmeninį gyvenimą ir šeimynines dramas, ko kažkuriam velniui prireikė G. Visockui. Tos užuominos apie artimų žmonių mirtįs man išties kelia šleišktulį. O turėti nuomonę, kad generolo sumanymas balotiruotis į konkrečias pozicijas, konkrečioje situacijoje buvo nevykęs ir iš anksto žlugęs projektas – joks nusikaltimas. Tikrai ne slaptai.lt, ir juolab ne mano publikacijos lėmė, kad prezidentas yra ne jis. Net nepamenu, kad būčiau ką nors apie jo siekį rašęs tuo metu, kai buvo balotiruojamasi. Būtų atėjęs į balsas.lt studiją, kai buvo kviečiamas, būtų pakalbintas ir parodytas, kaip D. Grybauskaitė, V. Mazuronis ar A. Butkevičius. Va ir viskas.

      • #11 by kantas on gegužės 28, 2012 - 7:50 am

        Nepasiduok, Tomai, mentų provokacijomis.

        Šitas mentynas yra konservatorių “visuomenininkų“ sparnas, kuris gyvena iš mokesčių mokėtojų pinigų ir svajoja dėka tokių buvusių KGB agentų kaip Č.Jezerskas išsaugoti stabilias asmeninines pajamas uzurpavus visuomenės valdymo organą mentams, kariškiams, gaisrininkams (daugumoje dykaduoniams).

        Gerbiu Tomą už blaivią analitiką ir mokėjimą suduoti smūgį “šiuolaikiniams virtualiems miškiniams banditams“, kurie dar nepasisotino valstybės krauju per šiuo 20metų.

        Nejaugi, Tomai, nesupranti, jog šie “chuivijebinai“ užsiima elementariu reketu prieš tave, kaip tą darė jie jaunesnio amžiaus prieš kaimo gyventojus, kovojant “už laisvę nebaudžiamai vogti “

        “Chuiveibinai“ dar neišdvėsė, jų šmėklų dar pilna internete, kaip ir dabartiniuose mitinguose Vilniuje ir Kaune ale “už mergaitę“.

        Vieną dieną Tomas Čyvas dalyvaus politinėje konferencijoje Maskvoje, tad neverta nusileisti šios dienos marginalams kabinantiems už dirbtinai plaunamą garbę jujų KGB’šniko

      • #12 by Darius on gegužės 28, 2012 - 9:52 am

        Kantai, tu kada paskutini karta buvai pas psichiatrą, manau nuo vaikystės nei karto, kitaip tave nuo visuomenės seniai turbūt izoliuotu. Nesveikas mastymas, jokios argumentacijos, bevizgavimas ir tiek. Tomai, blok šita bolševiką, nes jis tau garbės nedaro.

  9. #13 by Arvydas on gegužės 28, 2012 - 7:04 am

    Didziai gerbiamas Tomai, tikrai jus jau neitakojote prezidentines kompanijos, tai tiesa. Man nesudetinga buvo paskambinti straipsnio autoriui ir generolui C. Jezerskui. Straipsnio autoriaus paklausiau, kodel jis parase si straipsni, i ka jis atsake, „kiek jau galima niekinti ir menkinti zmogu, kuris jau nera politikoje ir i ja nesiverzia, kiek galima gandonesio tema dar eskaluoti, ar nera laikas zmogu (generola) palikti ramybeje isaukstinant, sureiksminant gandonesi“, as pilnai tam pritariu, neturejau jam ka pasakyti.
    Kalbant su generolu C. J. Supratau, kad jis nera politikas, nelabai joje susigaudo ir buvo tiesiog isdurtas ir isdurtas tu, kuriais patikejo. Kaip pats matote, yra perbegeliai, kurie begioja is partijos i partija, O yra tie, kas pamato visa supuvusi partines hierarchijos vidu, jos kenksminguma valstybes gyvenimui, tautos egzistencijai, tokie zmonies pasitraukia is tos partijos daugiau nestodami i jokias partijas. Ar jus pats niekada nebuvote isdurtas, nusivyles savo pasirinkimais. Kalbant apie kitus rakursus, pabendraukite su tais i kieno sulini sistemingai spjaudete straipsniuose „Banditui ir nevykeliui“, „Teismuose dirba aiskiaregiai“ ir tada paroskite straipsni daugiau atitinkanti ne manymus, prasimanymus, o tikrove. Taip jus reabilituosites pries tos skaitytojus, kurie jumis nusivyle ir pries tos, apie kurios rasete. Toks elgesis zymiai garbingesnis, nei kaip struciui galva i smeli ir as cia kaip ir nieko detas, nieko neitakojau ir t.t., tipo pagadinau ora ir pabegau, is serijos atstokite nuo manes. Suprantama, kad galima ijungti durniu, bet skaitytojau kaip matote jau yra nebe tie, viska mato ir supranta. O klysti zmoniska, svarbu paskui tai suvokti ir atitaisyti klaidas. Tik tiek.

  10. #14 by Nenukreipiant temos on gegužės 28, 2012 - 10:37 am

    Aš matau 4 tokias vietas Vilniuje,kurias pirmiausiai reikėtų deramai sutvarkyti.Pirmiausiai tai reikia sutvarkyti Lukiškių aikštę ir pastatyti padorų memorialą kovotojams už Lietuvos laisvę.Netoli stūkso tarsi žlugusio Vilniaus simbolis,apleisti buvę Profsąjungų rūmai ant Tauro kalno, “puošiami“ plepalais apie Tautos namus.Vieną kartą reikia baigti visus tuos plepalus ir bent jau nugriauti tą pabaisą.Jei tvarkyti,tai ir pastatyti Tautos namus,o šalia įrengtoje aikštėje būtina įamžinti legendą apie Vilniaus įkūrimą-pastatyti į miesto centrą pasisukusį staugiantį Geležinį vilką,kuris iš tikro galėtų būti ir žalvariniu.Gražiai apšvietus,toks paminklas pretenduotų tapti Vilniaus veidu užsienio turistams.Ką veikia 4 balvonai ant Žaliojo tilto? Trūksta fantazijos kuo juos pakeisti,užuot remontavus už Maskvos pinigus?Galiausiai derėtų nepamiršti pažadų ir sutvarkyti tokį reikalą,oficialiai kažkodėl vadinamą Andrejaus Sacharovo aikšte,bet iš tikro tai kažkokią prišnerkštą automobilių stovėjimo aikštelę prie Spaudos rūmų.Jau net Andrejaus Sacharovo našlė Jelena Boner mirė,o niekas nepadaryta.Kai kas paprieštaraus,kad pirmiausiai turėtume įamžinti pamirštus savus didvyrius,tokius kaip Širvintų-Giedraičių mūšio karžygius lt. Teodorą Balną ir lt Edvardą Noreiką,bet jeigu jau prisiėmėme įamžinti pasaulinio garso Lietuvos draugą,žodį tęsėti būtina.Be abejo,autorius teisus dėl užmirštų Širvintų-Giedraičių,Oršos ir Salaspilio mūšių Vilniuje.

  11. #15 by andriusburlega on gegužės 28, 2012 - 2:15 pm

    Sudas.

  12. #16 by Skirmantė on gegužės 30, 2012 - 9:44 pm

    Po to, kaip komentavai vaiko pagrobimą, kurį įvykdė pedofilų – žudikų klanas, tu man jau ne žurnalistas. Gali sakyti, kad nieko nežinai ir nekomentuosi, bet kodėl eini ir komentuoji? GĖDA GĖDA gėda GĖDA GĖDA gėda GĖDA GĖDA gėda GĖDA GĖDA gėda GĖDA GĖDA gėda tiems, kas po medžiu stovėjo, kai grobė mergaitę.

    • #17 by Tomas Čyvas on gegužės 30, 2012 - 10:57 pm

      Ir kaip gi aš komentavau? Ir po kokiu medžiu dabar rėkaujate tamsta?

  13. #18 by Skirmantė on gegužės 31, 2012 - 5:34 pm

    Tu nepyk už tiesą, tiesiog kažkas turi pasakyt, kad bankrotavai kaip žurnalistas. čia kaip kare – vidurio nebūna.

    • #19 by Tomas Čyvas on birželio 1, 2012 - 6:21 am

      Pirmiausia, aš ant Jūsų nepykstu, nes tai būtų amoralu. O šiaip – ačiū už nuomonę ir sėkmės kare 🙂

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: